mandag 2. september 2013

Smakkens Pizza



Endelig en pizza jeg er fornøyd med! Etter mange mislykkede pizzaprosjekt, har vi spist denne mange ganger nå og den er like god hver gang :) Familie og venner, som har smakt den, gir tommelen opp for denne så da er den bare "smakkens".

Hemmeligheten med å få til god fyll synes jeg er å bruke en del ferske råvarer, bruke bønner eller kikerter istedet for linser som fort kan ta bort en del av smaken og selvfølgelig bruke den "hemmelige" ingrediensen... som er anisfrø, det gir fyllet sødme og fremhever de andre krydderene og gir rett og slett en ekstra piff på smak.

Pizzadeigen jeg bruker her er min variant av en oppskrift på glutenfritt pinnebrød, som jeg fant på en eller annen hjemmeside på nettet. Det blir gode pinnebrød og jeg synes det er en lettvint deig til pizzabunn og paibunn. Når jeg bruker rismelk som er veldig søt, så trenger jeg ikke tilsette sukker i deigen. Smart! Vi trenger ikke få i oss mer sukker enn nødvendig, synes jeg.


Oppskrift:
(Til 2 - 3 personer)

Pizzadeig:

1 1/2 dl rismelk (event. annen type væske du måtte ha, eks vann / melk )
1/2 ss fiberhusk
0.75 dl (= 75 ml) rapsolje eller olivenolje
1/2 ts salt
2 dl quinoamel
2 dl bokhvetemel

Bland væskene med fiberhusk, salt og halvparten av melet. La det svelle 5 - 10 minutter og tilsett resten av melet. Nå ser deigen ut som at den blir for tørr, men bare la den hvile 5 - 10 minutter så ser den straks bedre ut. Melet bruker litt tid på å ta til seg væsken. Deigen skal være glatt. Er det for lite mel blir deigen klissete, er det for mye mel, sprekker den lett ved utkjevling.

Kjevle ut på bakepapir eller rett på en smurt ovnsplate. Denne oppskriften gir ca 3 mm tynn bunn. Doble porsjonen ved laging av tykkere bunn.

Pizzasaus:

1 stor løk, hakket
2 middels store gulrøtter, deles opp i små terninger
1 stor stilk stangselleri ( kan sløyfes)
1 boks hakka tomat
2 - 3 ss tomatpurè
1 fedd hvitløk som skrelles og presses i hvitløkspresse
1 1/2 ts hele anisfrø som støtes i morter
1 ts rosmarin
1 ss timian
2 ss oregano
1 ts urtesalt eller grønnsaksbuljongpulver
1/2 ts havsalt
1 ts paprikapulver
1/2 dl olivenolje eller rapsolje
1 - 2 dl vann

Ingrediensene blandes i en gryte og småkoker under lokk i 1/2 - 1 time. Eventuelt kan løken blankes i litt olje først. Jeg gjør ikke alltid det. Smak på sausen når den er ferdig og tilsett event. mer salt.

Topping:

1 kartong/boks hermetiske kidneybønner skyllet og avrent, event. ca 200 g forhåndskokte
1/2 -1 liten rødløk i tynne skiver
5 - 10 cherrytomater delt i to
1/2 paprika i strimler
ca 4 skiver jalapenos delt opp i små biter, eventuelt 1/2 - 1 rød chili delt opp i små biter (kan sløyfes)
ca 10 svarte eller grønne oliven delt i to (kan sløyfes)
revet ost

Rør kidneybønnene inn i den ferdige pizzasausen eller fordel de utover pizzabunnen. Fodel pizzasausen utover i et jevnt lag over bunnen. Strø toppingen utover med revet ost tilslutt. Stekes på ca 200° C midt i ovnen i 15 - 20 minutter. Serveres med valgfri salat, iskald cola og en god film. Kan det bli bedre?









Print Friendly and PDF

1 kommentar:

  1. Takk for herlig oppskrift og inspirerende tekst.... nå fikk jeg lyst på pizza!

    SvarSlett